30 Jun, 2010

Penyakit Psikologi Kanak-kanak Meningkat

Fakta daripada Kementerian Kesihatan di dalam akhbar Mingguan Malaysia bertarikh 27 Jun mendapati bahawa penyakit tidak berjangkit ini meningkat sebanyak 13 peratus kepada 20.3 peratus dalam tempoh 1996 hingga 2006.
Menterinya Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata bahawa gaya hidup era kini menyumbang kepada peningkatan penyakit ini. Terlalu banyak persaingan antara manusia termasuk bersaing dalam peperiksaan bagi kecemerlangan akademik.
Beliau juga berpendapat nilai-nilai kekkeluargaan yang positif perlu diamalkan di kalangan ibu bapa dengan menyemai kasih sayang dan keharmonian.
Buat anak-anak bonda di luar sana, sekiranya anda berhadapan dengan apa-apa tekanan atau masalah, harap jangan dipendam. Datanglah ke Teratak Bimbingan. Bonda sedia membantu. Penyakit psikologi ini boleh ditangani di peringkat awal sekiranya anda sedia diri dibantu. Dalam mengejar kecemerlangan akademik, anda perlu mempunyai strategi yang betul dan tepat agar stabiliti diri dan motivasi melangkah seiringan.
Ingat pesan bonda, uruskan masa dengan baik, tangani tekanan dengan bijak. Belajar cara untuk belajar dengan betul dan menyeronokkan. Rahsianya...datanglah berjumpa bonda ye..

Tiada ulasan: