28 Ogos, 2008

PANTANG LARANG DALAM PENGUCAPAN AWAM


  1. ELAKKAN UNGKAPAN SEPERTI :
  • "Terlebih dahulu saya minta maaf kalau …"
  • "Sepatutnya orang lain membentang, tetapi kerana orang itu pergi ke ada hal tak dapat dielakkan ..
  • Ehh..!! "Saya sebenarnya tak pandai berucap.."
  • Saya tidak bercadang untuk bercakap hari ini.
  • Saya tak bercadang bercakap panjang…
  • Saya Cuma nak menyampaikan sepatah dua kata
  • Inilah kali pertama saya bercakap
  • Saya hanyalah bidan terjun..
  • Minta maaf kerana tertinggal nota
  • Minta maaf gambar tak keluar kat skrin…
  • Seperti yang sedia kita maklum…seperti yang kita ketahui…
  1. ELAKKAN PERBUATAN SEPERTI
  • Tidak bergayut pada rostrum
  • Berdiri senget, menenggek
  • Berpeluk tubuh, tangan dalam poket ,pergerakkan melampau
  • Tidak bergerak terlalu kerap
  • Menggaru, gosok hidung, patah jari,
  • menggaru misai / janggut, memperbetulkan pakaian, rambut, menggaru kepala ,
  • bermain lidah / bibir
  • Bermain dengan alatan menulis
  • Kerap menyelakkan nota
  • Membuat gimik yang terkelaluan
  • Merenung tepat pada wajah audien

Tiada ulasan: