29 Oktober, 2013

TUGAS ME'RESCUE'

sambungan cerita waktu perhimpunan rasmi semalam...

Sebaik murid habis membaca ikrar saya nampak ada kekecohan kecil dalam himpunan murid Tahun 3. Saya nampak rakan saya bersama beberapa murid mengangkat murid tersebut ke kantin.Oh..ada murid pengsan rupanya.. Kebetulan bilik kesihatan berkunci dan gurunya berkursus. Saat ini ilmu dan kemahiran saya lagi sekali diuji. Mulalah teringat cerita sifu saya En.Mustaqim yang baru 2 minggu lepas menceritakan kisahnya menyelamatkan seorang kanak2 yang pengsan dihadapan mata.

Berbekalkan cerita dan panduan En.Mustaqim saya pun cuba melakukan perkara yang sama. Saya nampak muka dan bibir murid ini sangat pucat.Saya hampirinya, lalu berkata 'awak selamat bersama saya. Saya akan bantu kamu untuk pulih seperti sediakala'. Saya beri arahan untuk murid tarik nafas dan lepas perlahan-lahan. Saat ini murid itu hampir sedar.Sifu kata apa pun berlaku ingat...."breathing..breathing..breathing..."
"kamu selamat dan keadaan akan baik.Kamu rasa semakin sihat...sihat...cergas...dan pulih..."

yesssss! bibir murid itu semakin mula kemerahan.Murid itu bersedia untuk bangun dan saya teruskan usapan di tangan dan belakangnya sambil bergurau dengan kakak  kantin serta mengusik murid tersebut. Yess! Murid itu tertawa! Wajahnya terus nampak segar dan tidak lagi pucat.

wow!!! hebatnya pengalaman ini..

Tiada ulasan: